En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Smaksatt tomatris

Publicerad 2016-11-11 10:43:00 i Pasta, ris, gryn, Tillbehör,

Blir lite dåligt med blogginlägg men har inte gjort så många nya recept än. Har just bakat Mammas kaffekaka i långpanna, eller silviakaka som den egentligen heter. Här om dagen gjorde jag ett ja, tomatris kan man kalla det, smaksatt tomatris. Serverade det till ugnsbakad torsk, men passar till det mesta, nöt, fläsk eller kyckling. Det blir nästan lite som risotto fast ändå inte.
 
Receptet är bara på ett ungefär då jag bara gör det direkt från huvudet så ni får prova er fram lite. Kryddor kan man nog ta lite olika, det är inte så noga. Detta hade jag i. Jag använde mig av avorioris, risotto-ris som är väldigt bra, men det funkar även med vanligt långkornigt.
 
Smaksatt tomatris
4-5 portioner
 
3 dl långkornigt ris, jag tog avorioris
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 chili eller chili flakes
Olja
Ca 0.5-1 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
0.5 st grönsaksbuljongtärning
Vatten
400 g krossade tomater
Salt och peppar
 
Hacka lök, vitlök och chili om du använder färsk. Fräs i en kastrull med olja. Tillsätt ris, buljong och kryddor och låt fräsa en stund till under omrörning. Slå på ca 3 dl vatten. Låt sjuda på svag värme. När riset börjar mjukna ha i krossade tomater. och ev lite mer vatten. Glöm nu inte att röra då och då, bränner fast i botten annars. Låt sjuda tills riset är lagom mjukt. Späd med vatten vart efter om det behövs. Smaka av med salt och andra kryddor. Servera med det du vill och riv gärna lite parmesanost över vid servering. Man skulle nog kunna äta det som ensamrätt också.. Använd er egna fantasi, detta recept är bara på ett ungefär. Hoppas det blir bra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela