En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Mammas kaffekaka i långpanna

Publicerad 2016-02-15 14:37:28 i Bakning,

Bakade en kanongod kaka enligt mig själv idag, silviakaka. Detta receptet hade mamma skrivit in i en receptbok som jag fick när jag åkte ut på min första båt som elev.
 
Nu tänkte jag hinna skriva ner en veckomatsedel innan jag ska ner till gymmet en sväng. Till lunch idag hade jag köttfärssoppa med rotfrukter.
 
Mammas kaffekaka i långpanna
 
4 ägg
6 dl socker
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl ljummet vatten
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och sikta ner i äggblandningen. Häll i vattnet och rör försiktigt ihop till en klumpfri smet. Klä en plåt 30x40 cm med bakplåtspapper eller smörj och strö kokos i. Häll smeten i långpannan och grädda i 175-200 grader i ca 10-15 min.
 
Glasyr
100 g smör
2 msk vaniljsocker
2 dl florsocker
2 äggulor
 
Smält smöret. Sikta i florsockret. Tillsätt äggulorna och låt sjuda på svag värme någon minut tills glasyren har gått ihop och börjar tjockna, får ej koka. Tillsätt vaniljsockret. Bred glasyren över den varma kakan och strö över kokos.
 


Kommentarer

Postat av: Annsoh

Publicerad 2016-02-15 14:50:04

vadgott! :) Hoppas helgen varit bra!

Postat av: Matilda Berlin

Publicerad 2016-02-15 19:22:21

Åh vad got det såg ut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela