En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Pizzarulle

Publicerad 2016-11-21 17:49:21 i Paj, pizza, pannkaka,

I lördags hade jag pizzarulle till lunch. Var lite roligt att göra och blev väldigt gott. Perfekt mat till helgen, eller att ha i frysen. Jag gjorde rätt mycket så de rullar som blev över delade jag på mitten, stoppade i påse och in i frysen.
 
Detta kan man göra väldigt enkelt för sig. Man kan köpa färdig rektangulär pizzabotten (deg). Ja man kan även köpa färdig tomatsås, men det är annars väldigt enkelt att göra själv. Vill man göra egen pizzadeg så kommer recept på det nedan. Mängden ost och skinka vet jag inte riktigt säkert så lägg på lite lagom lager.
 
Jag femdubbla detta recept och fick 5 riktigt stora rullar. Till 15 personer gick det åt 3 rullar. Enligt receptet ska man fläta degen och greja men det skippade jag, tiden fanns inte riktigt. Vill du göra det så finns beskrivning här: Flätad pizzarulle. Jag tror det blir bra att göra två mindre rullar av dessa om man INTE flätar. Blir nog trångt på plåten med en lång, och blir den för tjock finns risken att den blir degig i mitten.
 
Man kan välja vatten eller mjölk. Vatten gör brödet lite segare och mjölk gör det mjukare. Jag gillar när det blir lite segare och tog därför vatten, så som det brukar vara i en pizzadeg.
 
Pizzarulle
2 mindre rullar eller 1 flätad
 
1/4 paket jäst (12 gram)
3 dl vatten eller mjölk
1 tsk salt
1 msk rapsolja
Ca 7-8 dl vetemjöl
 
Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet/mjölken till 37 grader, fingervarmt. Häll vätskan över jästen och rör tills det löst sig. Tillsätt olja och arbeta in mjölet, lite i taget. Låt degen knådas några minuter, tillsätt saltet mot slutet. Degen har lagom med mjöl när den börjar släppa kanterna och inte kladdar så mycket. Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
 
Tomatsås
 
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 nypa strösocker
1 klyfta vitlök
1 msk torkad oregano
Salt
Ev lite basilika, färsk eller fryst
 
Häll allt i en kastrull och låt koka upp. Mixa slätt med en stavmixer. Låt sedan puttra någon minut. Smaka av med salt och socker.
 
Fyllning - väldigt osäker på mängd så lägg på lagom lager.
Ca 300 g strimlad skinka
Ca 300 g riven ost
Torkad oregano
Salt och peppar
 
Garnering
Ägg
Sesamfrö, flingsalt eller valfritt
 
När degen har jäst dela den nog lämpligast i två delar. Kavla ut till rektanglar på mjölad bänk, som en bulldeg. Bred på tomatsås och fördela ost och skinka. Strö över lite oregano, salt och peppar. Lägg inte fyllning hela vägen ut på ena långsidan, det kommer mest bli kladdigt när den sedan rullas ihop. Rulla ihop alltihop mot den ofyllda kanten till en rulle. Flytta över den till en plåt med bakplåtspapper med hjälp av exempelvis en stekspade, skarven ska vara nedåt. Forma den lite så den blir jämn. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla rullarna med ägg uppvispat med lite vatten och strö över sesamfrö eller lite flingsalt. Grädda i ca 12-15 minuter. De ska få fin färg. Gör man en stor tjock rulle kan man behöva sänka temperaturen och ha den inne längre.
 
Blev lite otydligt recept men tror ni förstår :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela