En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Laxgratäng

Publicerad 2016-11-10 09:09:00 i Fisk och skaldjur,

Hittade detta recept på lax som jag provade. Man skulle ha fryst herrgårdsblandning men jag tog ärtor och broccoli som jag delade i mindre bitar. Går bra att ta vad man vill.
 
Grädden kan man byta ut mot 1 dl extra créme fraiche om man vill.
 
Laxgratäng
4 portioner
 
Frysta grönsaker - så mycket man tycker
600 g lax
Citronpeppar
100 g philadelphiaost
3 dl créme fraiche
1 dl grädde
2-3 msk fiskfond

Jag använde mig av hel laxsida som fick vara hel, vill man kan man skära laxen i bitar. Lägg laxen i en smord ugnssäker form. Krydda med citronpeppar. Lägg på lagom mängd enligt dig själv av valfria grönsaker. Vispa ihop philadelphiaost, créme fraiche och grädde. Smaka av med fiskfond och citronpeppar. Häll såsen över hela formen. Grädda i 175 grader tills laxen är klar, ca 25-40 minuter beroende på laxens tjocklek. Servera med potatismos, potatis eller kanske ris.

Glömde ta kort men det var enkelt och gott.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela