En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Egen tacokrydda och tacosås - enkelt och gott!

Publicerad 2016-01-02 20:19:00 i Kött, Sås,

Idag fick det bli tacolördag. Så efterlängtat. Är min och troligen många andras favorit mat. Jag gör min egen tacokrydda och tacosås. Blir så gott och man slipper alla de där onödiga tillsatserna som finns de dessa produkter.
 
Tacokrydda
 
1 msk vitlökspulver
2 msk chilipulver
2 msk spiskummin
1 msk paprikapulver
1 tsk torkad organo
1 msk salt
0.5 msk svartpeppar
 
Blanda ihop kryddorna och förvara i en burk eller påse. Tror det går åt ca 2-3 msk till 500g färs, prova dig fram. Beroende på vad du gillar kan du krydda upp din egen blandning så som du tycker det blir godast. Mängden spiskummin kan ökas för mer tacosmak och chilipulver för mer hetta. Bara att prova sig fram för att hitta sin egna favoritblandning.
 
Nedan kommer samma recept men för en stor mängd.
 
1 dl vitlökspulver
2 dl chilipulver
2 dl spiskummin
1 dl paprikapulver
2 msk organo
1 dl salt
0.5 dl svartpeppar
 
 
Tacosås
 
400g krossade tomater
1 paprika
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 msk rödvinsvinäger
2-3 msk kryddblandning - prova dig fram
Lite socker
 
Hacka paprika, lök och vitlök. Fräs i olja i en kastrull, till sätt tacokrydda och fräs lite till. Häll i krossade tomater, rödvinsvinäger, socker. Låt koka ihop, ca 15-20 min utan lock, paprikan ska ha mjuknat och konsistensen vara bra. Smaka av, kan ev behövas mer krydda. Låt svalna lite. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela