En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Silltårta

Publicerad 2016-12-17 10:06:21 i Buffé, Jul,

Silltårta är populärt ombord, både till jul och nyår. Jag är själv ingen sillätare men många andra älskar det. Denna är ett "måste " på julbordet enligt många och jag har nu fått förfrågan på recept, detta året firar vi julen hemma. Jag hoppas detta blir bra, blir ju att man gör lite efter huvudet när man göra sånna här "standard" recept. Denna har jag gjort lite på måfå, utgått i från laxtårte-receptet. Finns tiden så låt gärna fyllningen (utan gelatin) stå och dra några timmar för att få fram smaken extra mycket.
 
Silltårta

200 g kavring
75 g smör eller margarin

Fyllning
3-4 gelatinblad (beror på hur mycket spad man har i)
Ca 250 g matjessill (avrunnen vikt) funkar även med inlagd sill. Spara spadet
0.5 hackad rödlök
400 g färskost
3 dl crème fraiche
3 msk finhackad dill
Salt och peppar

Garnering

Hackad kokt ägg
Hackad röd lök
Hackad dill

Kantskär brödet och kör det i en matberedare till en smulig massa. Smält smöret och blanda det med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en smord form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Låt gelatinet ligga i kallt vatten 5–10 min. Hacka sillen och löken. Blanda färskost, crème fraiche, lök, sill och dill. Krama ur gelatinet och smält det på låg värme tillsammans med lite spad. Ta från värmen och rör ner lite av fyllningen i gelantinet. Rör sedan ner detta i resten av smeten. Blanda noga. Smaka av med ev salt och peppar. Fördela fyllningen på bottnen och släta till ytan. Täck med plastfolie och låt tårtan stå kallt minst 5 tim.

Garnera den innan servering. Garneringen kan man göra hur man vill, kanske med ett tunt täcke av löjrom/caviar, tunt skivade rädisor, klickar av löjrom/caviar eller som jag gjorde förra året, med lök, ägg och dill. Tårtan längst ner i bild.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela