En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Laxtårta

Publicerad 2016-12-16 08:53:35 i Jul,

Denna laxtårta gör jag alltid till jul och midsommar. Man kan göra hela fyllningen utom gelatin och låta den stå i kylen över natten så sätter sig smakerna mer. Sedan ha i gelatin enligt recept.
 
 
Laxtårta

200 g kavring
75 g smör eller margarin

Fyllning
3 gelatinblad
200 g kallrökt lax
0.5 hackad rödlök
400 g färskost
3 dl crème fraiche
3 msk färskriven pepparrot
3 msk finhackad dill
1 lime eller ½-1 citron
Salt och peppar

Garnering
Ca 8-10 skivor kallrökt lax
1 citron
några dillvippor

Kantskär brödet och kör det i en matberedare till en smulig massa. Smält smöret och blanda det med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en smord form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Låt gelatinet ligga i kallt vatten 5–10 min. Hacka laxen och löken. Blanda färskost, crème fraiche, pepparrot, lök, lax och dill. Riv ner skalet av hela limen och pressa i saften av halva frukten. Krama ur gelatinet och smält det på låg värme tillsammans med en liten klick av fyllningen. Ta från värmen och rör ner lite mer av fyllningen i gelantinet. Rör sedan ner detta i resten av smeten. Blanda noga. Smaka av med salt och peppar. Fördela fyllningen på bottnen och släta till ytan. Täck med plastfolie och låt tårtan stå kallt minst 5 tim. Förpacka den riktigt lufttätt om den ska frysas in, har själv aldrig provat att frysa in den.

Garnera den innan servering. Exempelvis genom att rulla ihop laxskivorna till ”rosor” och lägg på tårtan. Lägg på lite citron och dillvippor.

 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela