En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Citrusgravad lax

Publicerad 2016-12-16 10:16:00 i Fisk och skaldjur, Jul,

En liten annan variant av gravad lax. Ger en fräsh härlig smak.
 
Citrusgravad lax
8 portioner, 15 portioner på buffé
 
1,5 kg  laxfilé med skinn 
1 msk vitpeppar
0,5 dl  salt 
1 dl  socker 
1 st  apelsin 
1 st  lime 
1 st  citron 
 
Se till att laxen har vart fryst i minst 2-3 dygn. Om du inte gör på en hel sida, välj helst så laxen blir så jämntjock om möjligt, det ger en jämnare gravning. Stjärtbiten brukar bli övergravad när den tjockare biten är klar. Ska du göra något tex laxmousse där laxen ska malas kanske du har möjlighet till två mittbitar och ta ändbitarna till något annat.
 
Skär bort fett, hinnor och dra bort ryggbenen med tång alt. pincett. Torka av laxen. Tvätta citrusfrukterna och riv det yttersta skalet fint. Mortla vitpepparn. Blanda det rivna skalet med salt, socker och vitpeppar.
Gnid in laxen med kryddblandningen. Avsluta med att pressa saften ur citrusfrukterna och slå den över laxen. Om jag gör på en hel laxsida brukar jag skär den på mitten och lägga köttsida mot köttsida och plasta in ordentligt. Sedan vända fisken någon gång per dygn. Låt grava i kylskåp minst 1-2 dygn beroende på hur tjock fisken är. Tycker ostast den kan behöva ligga 1.5-2 dygn. Servera med hovmästarsås. Den ska hålla i upp till en vecka i kylen vid god hygien och om den INTE har åkt in och ut. Gravad lax går även att frysas.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela