En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Mjuk pepparkaka med frostning

Publicerad 2016-11-28 16:54:00 i Bakning, Jul,

 
Igår hade vi frukost kl 10 och middag klockan 14. Hade lite hamburgare kvar och så tog jag fram lite pizzarullar. Perfekt att ha i frysen och plocka fram. Även goda att äta kalla om man vill ha med på utflykt. Plockade fram adventsljusstakar och en julstjärna så nu har vi fått fram det även ombord. Bakade dessutom en mjukpepparkaka med frostning till dem.
 
Slutade jobba när det fortfarande var ljus så det fick bli en promenad, det var dock mörkt när vi kom tillbaka men lite ljus fick vi.
 
Jag gjorde en stor form med mjuk pepparkaka. Använde en springform på 24 cm. Då dubblade jag receptet men eftersom man kanske inte bakar så stora hemma så ofta så lägger jag in recept lagom för en avlång form eller en rund form på 20 cm skulle nog passa. Även frostningen som jag tyckte blev jättegod har jag minskat på i detta recept. Gjorde dubbel mängd till en kaka på 24 cm. Bra att veta om man ska ha storbesök hemma :) Garnerade med konserverade mandariner då jag hade det över från budapesttårtan jag hade i helgen. Man kan givetvis ta något annat, sådana mandariner är ju inte världens godaste.
 
Mjuk pepparkaka med frostning
 
125 g smör
1 ½ msk färdig pepparkakskrydda + 1 tsk kanel (eller 2 tsk kanel, 1 tsk ingefära, ½ tsk kardemumma, 1 tsk kryddnejlika)
2 ägg
2 ½ dl strösocker
2 dl filmjölk
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat (alt 2 tsk bakpulver funkar också)
 
Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner kryddorna. Smörj och bröa en form på 1.5 liter, avlång eller rund. Eller klä den med bakplåtspapper som på detta sätt. Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Tillsätt filmjölk, smörblandningen och vetemjöl blandat med bikarbonat. Rör snabbt ihop allt till en slät smet. Häll smeten i formen. Grädda kakan längst ner i ugnen i 35–38 min. (45-50 minuter för en stor kaka i en form på 24 cm) Prova med en sticka och se om kakan är torr. Låt den svalna i formen innan du stjälper upp den på en tallrik.
 
Frostningen
 
Ca 140 g philadelphiaost
0.75-1 dl florsocker
1.5-2 dl vispad grädde
 
Vispa ihop philadelphiaosten och florsockret klumpfritt och krämigt. Ha i grädden och vispa till en fluffig bra konsistens. Bred på den svalnade mjuka pepparkakan och dekorera på valfritt sätt.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Pinglan

Publicerad 2016-11-28 17:37:54

Låter jättegott👍 måste testas💖
Så mysigt ni har det😃
Hoppas det inte blåser för mycket...här blåser det storm...
Kramizar till er båda💞
Mamsen

Svar: De får du. Vi ligger till kaj och har bra väder 😊
Madeleine

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela