En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Superbra tårtbotten

Publicerad 2015-10-30 00:04:00 i Tårtor,

Idag fyllde en i besättningen år, självklart blev det tårta.
Tänkte dela med mig av det recept jag använder till tårtbotten och hur jag gör. Just denna tårta fyllde jag med vaniljkräm, sylt jag kokat ihop och grädde. Oftast fyller jag med någon mousse. Receptet på vaniljkrämen kommer från Leila Lindholm, recept.nu.
 
Ljus tårtbotten
 
4 ägg
2,5 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en skål och sikta ner i äggsmeten. Rör försiktigt ihop till en jämn smet tillsammans med vattnet. Klä en form 24 cm i diameter enligt bild, det hjälper till att få extra hög botten. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 35-40 min. Öppna inte ugnsluckan förtidigt och prova med sticka så den är färdig. Ta bort kanten och låt botten svalna, helst stå till dagen efter så den sätter sig.
Vill du göra en större tårta går det bra att dubbla receptet. Till en form på 26 cm gör jag smeten gånger 1.5.
 
Kläm fast ett bakplåtspapper i botten. Smörk lite smör eller olja på kanterna och fäst remsor som är högre än formen.
 
 
Vaniljkräm
 
5 dl mjölk gärna 3%
2 st vaniljstänger
1,5 dl socker
7 st ekologiska äggulor
0,75 dl maizena 75 g mjukt smör
 
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken och koka upp. Låt stå och dra. Vispa äggulor, socker och maizena luftigt med en elvisp. Häll i den heta mjölken under vispning. Plocka bort vaniljstängerna. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm försiktigt till en tjock kräm under vispning. Det för inte koka. När krämen har tjocknat, häll över i en bunke och vispa ner smöret. Låt svalna i kylen. Det är bättre att krämen blir lite tjock, späd då med en skvätt grädde. Önskas mer vaniljsmak, tillsätt lite vaniljsocker.
 
 
 
Att täcka en tårta med marsipan utan veck kan vara klurigt. Jag spacklar med grädde. Ska tårtan stå en längre stund, över natten kanske så penslar jag olja på insidan av marsipanen för att inte riskera att den börjar svettas och smälta av grädden. Man kan även välja att spackla med smörkräm istället för grädde.
Jag har lärt mig att täcka en tårtan genom att läsa bloggar. Lindarunn.se har en jätte bra tårtblogg. Det viktigaste är att inte kavla för tunt, eller en för liten bit. Börja med att släta ut uppe på tårtan, arbeta sedan runt och nedåt. Om marsipanen inte är för tunn kan man sträcka ut den, därmed få bort veck. Jag tycker kanten längst ner mot tårtfatet kan vara svår att få till, brukar nästan alltid ha någon typ av dekoration där för att dölja ;)
 
 
Bara lite enkel dekoration med smält choklad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela