En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Fransk chokladtårta med chokladtryffel

Publicerad 2016-05-08 11:50:00 i Dessert,

En fransk chokladtårta är en maffig chokladtårta gjord på mörk choklad istället för kakao som man har till kladdkaka. Sen blir den inte lika kompakt och seg som en kladdkaka utan är mer fluffig och smälter i munnen. Jag tycker det är godast att äta den kall men det är en smaksak. Det stod ingen storlek på formen i receptet, gjorde 1.5 sats till en rund form på 24 cm och det blev för mycket så tror en sats är bra till 24 cm form, ev 22 cm om man vill ha lite högre kaka. Man kan göra den utan tryffeln men tycker tryffeln passar bra till.
 
Fransk chokladtårta med chokladtryffel
 
150 g smör
300 g mörk choklad
5 ägg
2 dl socker
1 msk vaniljstång
1 nypa salt
2 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och chokladen över vattenbad. Vispa ägg, socker, salt och vaniljsocker vitt och pösigt. Sikta ner mjölet och vänd försiktigt ner det med en slickepott. Rör försiktigt ner den smälta smör och chokladblandningen till en jämn och slät smet. Häll i en smord form (jag klämde fast bakplåtspapper i botten) med löstagbar kant, ca 24 cm. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min. Den ska verka fast om man skakar lätt på formen men ändå vara mjuk. Låt svalna.
 
Chokladtryffel
 
125 g mörk choklad
1.25 dl grädde
20 g smör
 
Gör tryffeln medans kakan står i ugnen. Hacka chokladen. Koka upp grädden, dra kastrullen från värmen och häll över chokladen. Klicka i smöret och rör slätt. Låt stå i rumstemperatur tills konsistensen är lagom fast. Bred på kakan och ställ kallt. Dekorera eventuellt med pärlor eller något fint på chokladen. Servera med lättvispad grädde och eventuellt hallon.


Kommentarer

Postat av: Gabriella

Publicerad 2017-04-30 23:06:39

Bjöd på din franska chokladkaka ikväll med väldig lyckat resultat. Den var perfekt att göra dagen innan och ha i kylen lyxa till med lite silver karamellkulor och grädde på sidan. Tack för receptet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela