En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Chili con carne på högrev

Publicerad 2016-05-11 13:45:03 i Kött,

Igår gjorde jag en riktig chili con carne på högrev. Riktigt gott var det. Ett långkok som man bara gör i ordning och ställer på spisen. Röra någon gång då och då. Inte särskilt avancerat. Bara man låter det ta den tid det tar. Börja hellre tidigt och låt den stå tills det är dags att äta än att stressa den.
 
Chili con carne på högrev
4 portioner
 
600 g högrev
1 st gul lök
4 st vitlöksklyftor
1 st chili
1 röd paprika
1 grön paprika
150 g bacon
3 msk tomatpuré
0.5 msk kakao
0.5-1 msk spiskummin
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad timjan
5 dl vätska, antingen rött vin eller vatten+1 msk kalvfond, eller rött vin och vatten+ 1 msk kalvfond 
Bara det blir 5 dl
200 g bönor, vita, kidney, borlotti
100 g kikärtor
Salt
Olja till stekning
Ev kajennpeppar
 
Skala och hacka lök och vitlök, hacka chilin. Skölj, kärna ur och skär paprikan i små bitar. Strimla bacon. Skär köttet i grytbitar, ca 2x2 cm. Bryn köttet i olja tills det fått fin färg, i en stor gryta. Lägg i lök, vitlök, chili, bacon och paprika och bryn en stund till. Tillsätt tomatpuré, kakao, kryddor och vin/vatten+kalvfond. Låt sjuda under lock 2-4 timmar. Det är klart när köttet är helt sönderkokt. Rör då och då. Kan kanske behövas lite mer vatten. Smaka av med salt, svartpeppar och kajennpeppar. Häll av bönorna och skölj dem noga. Rör ner dem och låt dem bara bli varma. Servera med bröd eller ris, sallad och gärna en klick creme fraiche.
 
Denna härliga gryta kan även ätas med pitabröd, tortillas eller liknande med de klassiska tillbehören, ost, lök (gärna picklad), tomat, creme fraiche eller kanske guacamole.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela