En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Rulltårta

Publicerad 2016-01-17 17:26:51 i Bakning,

Rulltårta är en klassiker där nog bara fantasin sätter stopp egentligen. Man skulle nog kunna fylla med lite vad som helst.

Rulltårta

3 st ägg
1.5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Ev smaksättning, vaniljsocker, apelsin eller citron skal/saft, 
Valfri fyllning, fast sylt, nutella, vaniljkräm, eller annat

Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner det i smeten. Rör till en jämn smet. Bred ut på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 5 minuter. Ta ut kakan och vänd den upp och ner på ett annat bakplåtspapper med lite strösocker på. Dra försiktigt bort pappret. Vill det inte släppa kan man lägga en fuktig handduk på en stund. Bred på fyllningen du vill ha och rulla ihop den från långsidan. 

Man kan även strö på tex flagad mandel innan man gräddar rulltårtan, då brukar inte jag ha socker när jag vänder upp den.
Fylld med nutella och jordgubbssylt

Låt rulltårtan fylld med nutella stelna i kylen innan den skärs upp för finare snitt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela