En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Stekt torsk med potatismos och gräddig smörsås

Publicerad 2016-02-12 21:48:00 i Fisk och skaldjur, Sås,

Det här är en sån typ av rätt som jag bara älskar. God fisk, potatismos och en god sås. Jag äter nästan aldrig middag men idag fick jag lägga upp lite på en assiett och mumsa. Är sällan hungrig när middagen serveras, blir mätt av alla matoser, sen har jag svårt att få ro, vill mest bara bli klar efter en lång arbetsdag.
 
Denna rätt är hur som helst inte alls svår att göra. Stekt fisk, den man själv gillar bäst. De flesta funkar. Potatismos, och såsen. Potatismos göra jag bara lite. Skivar potatisen och kokar den mjuk i saltat vatten. Vispar sönder den. Vispar i varm mjölk och smör. Smakar av med salt och vitpeppar. 
 
Gräddig smörsås
4 portioner
 
1.5 dl grädde
150 g smör, gärna lite rumstempererat
Ca 1 msk pressad citron, smaka dig fram
Salt och peppar
 
Reducera/koka ner grädden tills hälften återstår. Ta bort kastrullen från plattan och vispa medans du klickar ner smöret. Ska bli en tjock sås. Smaka av med pressad citron, salt och peppar. Såsen passar även att smaksättas med tex dill, persilja, gräslök eller pepparrot. Värm försiktigt upp såsen vid servering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela