En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Baka ditt egna pitabröd

Publicerad 2016-02-29 09:41:00 i Bröd,

Tror det var första gången jag bakade pitabröd, och vad enkelt det var. Blev så nöjd med dem. Jag gjorde receptet x 3 och fick 36 bröd.. Det står i receptet att det blir 8 bröd, men 10-12 stämmer nog bättre med tanke på hur många jag fick. Gör och frys in så finns färdiga tills nästa gång.
 
Pitabröd
Ca 10-12 st
 
25 g jäst
5 dl vatten
1,5 msk salt
1 msk honung
2 msk olja
13 dl vetemjöl
 
Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet tills det är fingervarmt, 37 grader. Häll i vattnet i bunken och rör tills all jäst har lösts upp. Tillsätt sedan honung och olja. Blanda i nästan allt vetemjöl och arbeta degen smidig i maskin eller för hand. Tillsätt resten av mjölet vid behov och saltet. (det märks när degen börjar släppa från kanterna att mjölmängden är tillräcklig, degen ska inte bli för fast/hård). Låt jäsa övertäckt i cirka 1 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i 10-12 bitar. Forma bitarna till runda bollar. Kavla ut till runda kakor, cirka 10-12 cm i diameter.
Lägg bröden på en bakplåt med bakplåtspapper och grädda i cirka 7-8 minuter. Låt dem svalna mellan bakdukar. Servera gärna ljumna. Går utmärkt att frysa.
Kavla ut tunt, 10 cm i diameter eller större om du vill ha det.

I ugnen poffar de upp ordentligt
Riktigt läckra och goda


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela