En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Köttfärssås

Publicerad 2016-02-29 15:06:44 i Kött, Pasta, ris, gryn,

Många har nog sin egna favorit - köttfärssås som man gör, den kan ju varieras på hur många sätt som helst.  Jag gör lite olika beroende på vad jag har, tycker det är väldigt gott med rotfrukter i, och krämigheten som blir från creme fraiche. En köttfärssås kan göras precis så enkel eller "fin" man vill. 
 
Köttfärssås
4 portioner
 
400 g nötfärs
1 gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 chili
1 morot
1 palsternacka
 Ev 1 bit rotselleri
Smör
1 köttbuljongtärning
1 msk kikkoman soya
2 msk sweet chilisås
400 g krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 tsk oregano
1 krm grovmalen svartpeppar
½-1 dl crème fraiche
300 g spagetti

Skala och hacka löken och chilin. Skala moroten, palsternackan och rotsellerin och riv grovt. Fräs lök, chili och vitlök i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek under omrörning tills den är finfördelad och färg. Tillsätt morot, palsternacka, rotselleri, buljongtärning, soya, sweet chilisås, tomatpuré, krossade tomater och kryddor. Rör om och låt koka ca 15 min. Tillsätt crème fraiche och koka ytterligare 5 min. Koka spagettin enligt anvisning på förpackningen och servera till köttfärssåsen. Servera gärna med en god sallad och vitlökssås. Kanske lite riven parmesan.




 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela