En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Kebabjärpar med sås

Publicerad 2016-02-19 20:45:00 i Kött, Sås,

Idag till lunch provade jag något som jag faktiskt inte har gjort tidigare, kebabjärpar. Det var ju himla enkelt och verkade vara väldigt populärt. Serverade med ris och bulgur. Har dessutom gjort en het chilisås som killarna verkade gilla väldigt mycket.
 
Både igår och idag när jag har sprungit har benen känts så tunga, eller knäna stela. Igår tänkte jag att det var eftersom jag sprang efter att ha stått och gått i 13-14 h men lika tungt idag med...kom igenom 25 min iaf.
 
Kebabjärpar
4 portioner
 
400 g nötfärs
1 gul lök
1-2 klyftor vitlök
2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk spiskummin
1 msk potatismjöl
1 dl mjölk
Smör
 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Blanda färs, lök, salt, peppar, spiskummin, potatismjöl och mjölk till en jämn smet i en bunke. Forma färsen till till 8 avlånga lite äggformade biffar. Stek dem i smör runt om. Det funkar också att lägga dem på en ugnsäker form och sätta in i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min. Servera med sås, ris, bulgur, klyftpotatis eller kanske i pitabröd tillsammans med sallad.
 
Denna kebabsåsen hitta jag recept på hos kryddburken.se. 
 
Kebabsås
4 portioner
 
2 dl creme fraiche
1 dl naturell yoghurt alt. turkisk yoghurt
½ dl fanta
2 tsk tomatpure
2 tsk sambal oelek
2 rivna eller pressade vitlöksklyftor
2 tsk oregano
0,5-1 krm cayennepeppar (öka för starkare sås)
Salt och peppar
Ev mjölk att späda med för lösare konsistens
 
Rör ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Späd med mjölk om lösare konsistens önskas. Låt den gärna stå några timmar i kylen innan den serveras. Jag bytte ut samal oelek mot chilipulver. Blev en väldigt god sås.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela