En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Havets Wallenbergare

Publicerad 2016-02-21 20:27:26 i Allmänt, Fisk och skaldjur, Sås,

Idag blev det havets Wallenbergare till middag efter att en hade önskat det. Hade kort dag, dvs frukost (ägg och bacon såklart, det är ju söndag) kl 10 och middag kl 14. Till kvällen får de fixa korv eller äta något annat som finns. Andreas och jag tog en tur upp på stan. Jag köpte ett par springskor och ett par vanliga gympadojjor, och Andreas köpte nya skor. Billigt med skor här i Aberdeen. Sedan åt vi på Yo! sushi. Perfect ställe om en älskar sushi medans den andra inte är så mycket för rått, som i vårat fall. De har olika små rätter ligger på tallrikar som snurrar runt på band. Bara plocka det man vill ha så betalar man efter antal tallrikar. De varierar i pris med sina olika färger.
 
Idag när jag gjorde Wallenbergarna så provade jag att göra på bara äggulan i en satts smet, och smeten blev lite fastare. Men det var marginellt så egentligen spelar nog ingen större roll. Serverade ihop med potatismos, vitvinssås och ärtor. 
 
 
Havets Wallenbergare
4 portioner
 
400 g fisk, tex lax, torsk, kolja, sej  blanda gärna
1.5-2 dl grädde
1 ägg eller 1 äggula
1 tsk salt
3 krm svartpeppar
Smör
Ströbröd
 
Lägg fisken i en matberedare tillsammans med ägg och kryddor. Starta mixern och häll i grädden tills smeten fått en bra konsistens. Den ska vara så den precis går att hantera.Provstek en liten bit och smaka av med salt och peppar. Forma biffar med blöta händer och vänd i ströbröd. Stek i smör på medelvärme tills de har fått fin färg och är genomstekta. Mina biffar fick idag ligga ca 1 h med ströbröd och de höll sig kanon. Bra att veta om man vill förbereda lite, att det går toppen.
 
Vitvinssås
6-10 portioner
 
1 liter fiskbuljong 
1 flaska vitt vin
0,5 l grädde
10 st färska champinjoner
1 st gul lök
100 gram smör
1 msk vetemjöl
2 knippen persiljekvistar - kan uteslutas
1 st citron
salt och vitpeppar
 
Hacka persiljan. Skär champinjonerna och den gula löken fint Och fräs i lite matfett i en rymlig kastrull. Slå på vinet och buljongen och tillsätt persiljan, pepparkornen och kryddorna. Koka i ca 20 minuter och skumma ev under tiden. När buljongen reducerat till hälften ska grädden hällas i. Koka vidare tills såsen tjocknar. Tar det för lång tid kan man reda av såsen med lite mjöl utblandat med vatten som man vispar i, låt koka någon minut. Smaka av med salt, peppar och ev en skvätt citron. Klicka i resten av smöret. Sila såsen. Slutresultatet ska vara en lagom tjock och len sås. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela