En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Knäckig bärpaj

Publicerad 2016-08-07 03:22:00 i Dessert,

Gjorde knäckig bärpaj som blev så god. Sockret har jag dragit ner lite på då mina bär var väldigt söta och goda. Denna paj blir till en lite mindre form, dubbla receptet om du vill göra en lite större paj.
 
Knäckig bärpaj
4 portioner
 
Valfria bär så det blir ett täckande lager i formen, färska eller frysta. Tex jordgubbar, hallon, blåbär, vinbär
125 g smör
2 dl havregryn
1-1.5 dl strösocker
1.75 dl vetemjöl (går även bra med finax glutenfria mjölblandning)
0.5 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker
0.5 dl vispgrädde
0.5 dl ljus sirap
 
Fördela bären i en form, gärna med lite högre kant. Smält smöret. Blanda i övriga ingredienser. Fördela över bären. Grädda mitt i ugnen på 200 grader tills det blivit fin färg, gärna aningen mörkare utan att bli bränd, ca 50-60 min hade jag inne. Går att öka ugnstemperaturen lite för kortare gräddningstid. Håll lite koll. Servera ljummen med glass eller vaniljvisp. Riktigt god som kan varieras med olika bär.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela