En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Jakobs chokladtårta

Publicerad 2016-08-27 07:44:00 i Dessert,

God morgon.
Igår kväll skulle jag fixa med mina fötter. Ta bort nagellack, klippa och fila naglarna, fila fötterna och greja. Började med att acetonen var slut. Googlade lite och såg att man kunde få bort nagellack med spraydeo, parfym (kanske har man någon gammal) eller hårspray. Hittade spraydeo och det funkade faktiskt (luktade dock inte gott efter att sprayat med den, phuu). Men sen när jag skulle klippa naglarna hittade jag ingen nagelsax så fick fila. Jaja till slut blev det bra.
 
När vi var hemma nu var vi till mammas granne som jag skulle få en pelargon av. Fick mina första pelargoner av henne, sen brakade det loss, nu vet jag inte hur många jag har. Av henne får jag ett gäng då och då. Nu skulle jag få en som heter "Olles Kristin" som inte klarade övervintringen, men kom hem med kanske 10-12 st ;) Hon bjöd oss även på fika och hade bakat en underbar chokladkaka. Denna chokladkaka gjorde jag igår och fick tummen upp.
 
Den ska endast vara inne en kort stund, vilket gör den härligt kladdig. Min var inne i 9 minuter, det blev perfekt. När den är redo att ätas kommer den vara perfekt även om den ser väldigt oklar ut när den tas ut ur ugnen. Att tänka på är att den behöver tid att få bli riktigt kall. Man kan äta den halvfryst, då blev den nästan lite segt kladdig, ju längre den står framme desto krämigare blir den. Hon hade haft i lite mint, bara så där lite att man känner men inte mer, det var perfekt. Jag är inte jätte mycket för mint, men det blev väldigt gott när det var en liten mängd.
 
Gillar man inte hasselnötter, eller tycker det blir för mycket kan man antingen hacka dem eller ha på lite hackad mandel. Jag gjorde en utan till de som inte tål hasselnötter och det blev väldigt gott det också.
 
Passa på att gör dubbel sats när du ändå är i farten och ha en stå i frysen redo om du får oväntat besök. Går bra att göra i flera mindre formar, gräddningstiden kan då bli lite kortare.
 
Jakobs chokladtårta (Eller ska jag kalla den Elsys chokladtårta kanske?)
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk vaniljsocker
160 g smör
150 g mörk choklad
1.5 dl hela hasselnötter
Ev smaksättning, mint, lakrits, chili
 
Smör och ströbröd till formen
 
Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret. Hacka chokladen grovt och rör ner i det smälta smöret, rör tills den smält. Jag lät smöret svalna en aning så det inte skulle bli för varmt för chokladen. Blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner det i äggblandningen och rör slätt tillsammans med den smälta chokladen. Vill man smaksätta med något är det nog bra att blanda ner smaksättningen i den smälta chokladen. Smörj och bröa en springform på 24 cm i diameter. Häll i smeten och strö på nötterna. Grädda i 240 grader i 7-10 minuter. Låt den stå och svalna och stoppa sedan in den i frysen. Servera den halvtinad med lättvispad grädde och/eller glass. Det går också bra att låta den stå i kylen, gärna över natten eller dagen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela