En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Tryffelcheesecake med kaffe och citron

Publicerad 2016-04-29 16:34:00 i Dessert,

Denna cheesecake fick 11 poäng. Tyckte det lät som en konstig kombination kaffe och citron, men det blev bra. Tyvärr höll inte tryffeln. Tänkte i efterhand att det måste vara fel proportioner så har ändrat dem. Hoppas den blir bättre nu, den rann för mig. Men gott var det ändå.
 
Tryffelcheesecake med kaffe och citron
Ca 8 bitar
Botten:
8 digestivekex
50 g smält smör
1 msk ljus sirap
 
Fyllning:
1 msk starkt kaffe (kan behövas mer)
1 msk pressad citron ( kan behövas mer)
1 tsk fint rivet citronskal, bara det gula
20 g mörk choklad
1.5 dl strösocker
400 g färskost
2 dl vispgrädde
Tryffel:
200 g choklad
1.5 dl vispgrädde
50 g smör
1 dl siktad florsocker
 
Börja med botten. Mixa kexen i en matberedare eller krossa dem i en påse. Blanda i smör och sirap. Fördela i en form, ca 24 cm. Jag brukar jämna ut botten med baksidan av en sked.
 
Blanda kaffe, citronsaft och skal. Grovhacka eller mixa chokladen och rör ner i blandningen. Tillsätt socker och färskost och rör eller mixa slätt. Vispa grädden ganska hårt och blanda försiktigt ner den i smeten. Smaka av med eventuellt mer citron och kaffe. Bred ut jämnt i formen och ställ i frysen.
 
Grovhacka chokladen till tryffeln. Koka upp grädden. Ta kastrullen från platta noch lägg i smöret och chokladen, rör så det smälter. Rör i siktad florsocker och vaniljpulver. Låt blandningen svalna i rumstemperatur innan den hälls på kakan. Den ska stelna, men fortfarande gå att röra i. Ta ut kakan från frysen och bred på tryffeln i ett jämnt lager. Plasta och ställ in i frysen, gärna över natten.
 
Ta fram kakan ca 30 min innan servering. Garnera som du vill. Kanske med rostade hasselnötter, havssalt och lite pudrad kakao.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela