En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Syrlig hallonbomb med kompott och mousse

Publicerad 2016-04-29 16:55:00 i Dessert,

Jag ökade mängden för att det skulle räcka till många. Tyckte det blev mycket smet till botten och lite kompott. Mängden kompott har jag ökat och tror det ska bli bra. Smeten till botten låter jag vara. Det ska bara vara ett tunt lager, som till rulltårta. Blir det smet över kan man hälla dem i muffinsformar och göra muffins. Grädda på 200 grader i ca 10 min. Dessa kan även skäras i små mumsbitar och användas om man ska göra dessertbuffé.
 
Syrlig hallonbomb med kompott och mousse
6-8 bakelser
 
Botten
3 ägg
1.5 dl socker
1.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vatten
 
Hallonkompott
3 gelatinblad
190 g hallon
0,75 dl strösocker
 
Hallonmousse
4 gelatinblad
225 g hallon
0.5 dl strösocker
3 dl vispgrädde
 
Hallon till garnering
 

Börja med botten.Sätt ugnen på 250 grader. Förbered en springform, 24 cm med ett bakplåtspapper fastklämt i springformens botten, eller använd en liten långpanna klädd med bakplåtspapper om fyrkantiga bitar önskas. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver i en annan bunke. Sikta ner blandningen i äggsmeten och vänd ner med en slickepott. Tillsätt vatten och rör till en slät smet. Häll smeten i formen så att botten täcks. Grädda i mitten av ugnen i ca 5-10 minuter. Botten är klar när provstickan är helt torr. Ta ut och låt svalna.                                   

Hallonkompott: Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Mixa hallonen med en stavmixer till en slät puré. Lägg purén i en kastrull. Tillsätt socker och värm upp. Ta av från plattan och rör ner gelatinbladen i kastrullen. Låt hallonkompotten svalna av. Häll ett jämnt lager på botten. Ställ in i kylen                                   

Hallonmousse Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Mixa hallonen med en stavmixer till en slät puré. Sila purén genom en finmaskig sil för att ta bort kärnorna. Häll purén i en kastrull och tillsätt socker, värm upp. Ta av från plattan och rör ner gelatinbladen i kastrullen. Låt blandningen svalna till rumstemperatur. Vispa grädden fluffig. Vänd ner hallonblandningen i grädden, lite i taget. Rör till en slät smet. Min grädde skar sig lite men det gör inget. Häll moussen på hallonkompotten. Låt stelna i kylen.

När alltihop har stelnat, lyft ur den med hjälp av bakplåtspappret ( om du har i en liten långpanna) eller öppna kanten på springformen. Skär upp jämna bitar. Finast blir bitarna om du spolar kniven i varmt vatten och torkar av dem. Garnera med hallon, grädde och gärna något grönt som citronmeliss.

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela