En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Schnitzel med remouladsås

Publicerad 2016-04-28 16:01:47 i Kött,

Har så mycket att göra. Hinner knappt sätta mig och ta det lugnt på min rast. Här i Skottland är det samma väder som hemma, kallt och ruskigt. De varnar för ishalka och igår kom en rejäl hagelskur. Behöver börja med beställningar också. Vet inte vart dagarna tar vägen. Har massa recept jag vill lägga in men hinner inte. 

Funderar också på hur vi ska fixa i trädgården till i sommar. Vi har kommit fram till att vi ska bygga ett utekök. Ska sitta ikväll och kolla lite inspiration, om internet funkar. Det är så dåligt.

Schnitzel är populärt så när jag hade det var de extra glada.

Jag använder kotlettrad som jag putsar. I butikerna kan man köpa fläskytterfilé som är finputsad kotlettrad

Dubbelpanerad schnitzel med remouladsås

4 portioner

600 g fläskytterfile eller fläskinnanlår
1-2 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
2 ägg
Ca 2-3 dl ströbröd


Remouladsås på mitt sätt
Knappt 1 dl pickles, inlagd gurka typ ättiksgurka funkar också
2 dl créme fraiche
Knappt 1 dl majonnäs
0.5 tsk gul curry
Salt och svartpeppar

Börja med såsen. Hacka picklesen fint. Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Man kan röra i lite spad om man vill ha lite lösare såd, ger även lite mer smak. Låt stå och dra så länge som möjligt, kan med fördel göras dagen innan.

Skiva köttet ca 1 cm tjockt för mindre schnitzlar eller lite tjockare för större schnitzlar. Lägg en plastpåse på köttet och banka ut tunt med köttklubba, kastrull eller något annat som du har.
Blanda salt och peppar med mjölet i en djup tallrik. Vispa upp äggen i en skål eller djup tallrik. Häll upp ströbrödet på en tredje tallrik. Panera/vänd köttet i den ordningen, mjöl, ägg och till sist ströbröd. Hetta upp en stekpanna med olja. Stek köttet så det får fin färg, tillsätt gärna en klick smör i slutet för smakens skull. Jag brukar steka i olja och smör samtidigt, kan dock bli lite sotigt/bränt om man har för hög temperatur så man får hitta lagom läge, då blir det toppen. Smör tål inte för hög temperatur. Servera med remouladsås, kokt eller stekt potatis, kokta ärtor och eventuellt en citronklyfta.




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela