En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Morotsbönbiffar

Publicerad 2016-04-20 16:29:35 i Vegetariskt,

Idag är det onsdag och det betyder vegetarisk lunch. Hade tänkt ha vanliga morotsbiffar, men så såg jag en på Facebook som delade detta receptet igår. Såklart provar jag det, verkade jätte gott. Och enligt mig var de det. Andra som gillar vegetariskt tyckte också det. Jag tycker att det är kul att folk ändå provar det vegetariska, fast jag i dag även hade lite rester som jag behövde bli av med. En del är väldigt positiva till vegetariskt. Vi kom fram till att denna biffen skulle passa utmärkt till burgare. I sommar får vi prova att grilla den. Det borde gå, om man penslar den med lite olja. Jag serverade potatismos till, enligt receptet skulle det vara en krämig potatissallad. Biffarna blir mörka av de svarta bönorna, med härligt oranget inslag av morot. Blir en fast och bra biff som håller ihop fint. Prova du också!
 
Morotsbönbiffar
4 portioner
 
1 pkt svarta bönor (kokta)
1 schalottenlök eller ½ gul lök
2 små vitlöksklyftor
2 morötter
1 pkt persilja, man tar så mycket man  vill, om man vill
1-2 tsk sambal oelek
1 tsk salt
0.5 dl vetemjöl
1 dl ströbröd
Olja
 
Häll av spadet och skölj bönorna, mixa dem. Skala och hacka lök och vitlök. Skala och riv morötterna grovt. Rör ihop allt utom oljan. Jag tog på mig plastvantar och blanda ihop med händerna, blir en väldigt fast och fin smet. Låt svälla ca 5 min. Forma till biffar och stek gyllenbruna i oljan på medelvärme. Servera med potatissallad, mos, som hamburgare eller något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela