En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Gyros i pitabröd

Publicerad 2016-04-23 16:03:00 i Kött,

Gyros är nytt för mig. Det är Greklands motsvarighet till kebab. Det var gott och enkelt att göra. Hittade en del olika varianter men fastnade för denna från mittgrekland.se. Man kan även äta det med tex tortillabröd.
 
Gyros i pitabröd
 
Tzatziki (räcker nog till 5-6 personer, lite beroende på)
 
5 dl grekisk yoghurt eller liknande
0.5-1 gurka
1-2 vitlöksklyftor
2 tsk olja
Salt och peppar
 
Skala och riv gurkan grovt. Lägg på ett fat och strö över salt. Detta för att dra ut vätskan. Blanda yoghurt, pressad vitlök och olja i en skål. Låt stå och dra tills det är dax att äta. Krama då ur gurkan all vätska och blanda ner i yoghurten. Smaka av med salt och peppar. 
 
Gyros 
600-700 g karré
4-5 msk gyroskrydda (recept under)
4 msk olja + att steka i
2 msk vitvinsvinäger
Salt
 
Skär köttet i smala strimlor eller små bitar. Blanda krydda, 4 msk olja och vinäger i en skål ihop med köttet och låt stå, gärna någon timme, men kortare tid funkar också. Stek på ganska hög (inte för hög) värme i olja. Salta. Krydda mer om det behövs.
 
Jag serverade med pitabröd, tzatziki, grönsaker, picklad lök, ost och jalapeños. Även tacosåsen jag gjorde igår.
 
Gyroskrydda
2 msk spiskummin
2 msk vitlökspulver
2 msk paprikapulver
2 tsk torkad oregano
3 tsk torkad timjan 
1 krm kanel
 
Det som blir över av kryddan kan sparas, använd som rubb eller till marinader.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela