En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Mjölkchokladkladdkaka

Publicerad 2015-11-07 23:05:00 i Dessert,

En riktigt god kladdkaka. Har en kladdkakebok, där det står att ett tips för att lyckas med kladdkakan är att vispa ihop ägg och socker lätt, lite fluffigt. Hittills har kladdkakorna blivit super när jag gör det, innan rörde jag bara ner det i smöret tillsammans med allt annat. Hon skriver också mycket att kladdkakorna gärna ska stå i kylen över natten innan man sätter tänderna i dem, om man kan vänta..
 
Det inom parantes stod i receptet men jag använde det inte. En smaksak.
 
Mjölkchokladkladdkaka
 
150 gram smör
200 gram mjölkchoklad
3 ägg
0.5 dl råsocker jag tog hälften farinsocker och hälften strösocker, enbart strösocker funkar också.
1.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt
(saft och finrivet skal av 1 apelsin)
(1 msk cointreau, citruslikör eller rom eller liknande)
 
Smörj en rund bakform med löstagbar kant cirka 22 cm. Eller kläm fast bakplåtspapper i botten. Smält smöret i en kastrull, ta bort från värmen och bryt ner chokladen. Vispa upp ägg och socker lätt. Blanda ihop de torra ingredienserna. Rör ner chokladblandningen i äggsmeten. Sikta ner mjölblandningen och rör till en slät smet. Vill du ha apelsin och cointreau, blanda i det nu. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Håll koll, den ska vara ganska lös när du tar ut den. Låt svalna. Servera med lättvispad grädde och kanske något bär. 
 
För en form på 24 cm blir receptet gånger 1.5 bra. Jag gjorde i en 26 cm form och receptet gånger två.
 

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela