En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Kladdkaka med daimgrädde

Publicerad 2015-11-05 22:49:49 i Bakning, Dessert,

Kladdkakans dag på lördag. Varför inte prova denna goda kladdkaka? Den får en lite mer "vuxen" och mycket chokladig smak. Den var väldigt om tyckt här ombord när jag gjorde den för två veckor sedan. Går också att blanda ljus och mörk choklad om man känner för det.
 
Idag var det ärtsoppa och pannkaka igen. Hade även fisksoppan som blev kvar från här om dagen. Vår kapten fyllde år idag men valde att ta tårtan imorgon istället. La ihop den igår i reklampauserna till "Bonde söker fru" ;)
 
Kladdkaka med daimgrädde
 
Kaka
200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt
 
Daimgrädde
2,5 dl vispgrädde
1,5 msk kakao
1,5 msk florsocker
2 dubbeldaim 
 
Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform på ca 22 cm. Smörj och bröa formens kanter. Smält smöret. Ta från värmen och bryt ner chokladen och smält försiktigt. Vispa upp ägg och socker lätt och rör ner i chokladsmeten. Blanda ihop mjöl och salt. Sikta ner mjölblandningen i chokladsmeten och blanda väl. Häll smeten i formen och grädda längst ner i ugnen på 200 grader i ca 14-15 minuter. Håll koll på kladdkakan så den inte står för länge. Tiden varierar från ugn till ugn. Låt kakan svalna helt, gärna i kylen över natten. Jag gjorde receptet gånger 1,5 till en form på 24 cm.
 
 
Vispa grädden fluffig men inte för hård tillsammans med siktad kakao och florsocker. Krossa daimen grovt och vänd ner i grädden, spar lite att dekorera med. Bred grädden på kladdkakan och NJUT.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela