En sjökocks tankar

Vardagsmat, jobb och trädgårdsdrömmar

Hemgjord granola

Publicerad 2015-12-03 18:07:24 i Allmänt, Övrigt,

Nu har vi vart i Stockholm sen i söndags. Träffade en kompis till mig och strosade runt på stan. Sedan har vi vart på basic safety refresh kurs på Rindö tisdag-torsdag. En jätte bra kurs. Handla om överlevnad i vattnet om man skulle behöva överge sin båt mitt ute i ingenstans, första hjälpen, brand och rökdykning. Alla borde få gå en kurs om sjukvård, HRL mm och brand. Så himla bra att ha även privat. Vi badade ute i 7-gradigt vatten. Vi hade såklart överlevnadsdräkter, men kallt ändå. Tränade på att vända livflotte och hur man bäst gör för att överleva i kallt vatten, eller överhuvudtaget om man tvingas överge ett fartyg. Vi har lärt oss grundläggande sjukvård. HRL mm. Två dagar med brand. Släkt bränder, rökdykt, söka av rökfyllda rum, olika senarier som kan ske. Super bra.

Jag gjorde hemgjord granola till pappa i farsdagspresent. Passade på att göra dubbelsats så även vi skulle få en burk. Skillnaden mellan musli och granola är i stort sett bara att granolan rostas i ugn.

Hemgjord granola
En stor burk

8 dl havregryn
2 dl kokoschips eller kokosflingor
1 dl pumpakärnor
2 dl grovhackade nötter
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1 tsk kanel
1/2 dl vatten
1 dl kokosolja eller naturell matolja
1 dl flytande honung, jag tog lite mindre

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser.
Blanda samman vatten, olja och honung och fördela över hela blandningen. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna. Fördela blandningen jämnt över hela. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Rör om då och då. Om du som jag vill ha lite mer färg så kan du höja till 175 grader mot slutet av tiden. Passa noga. Rör om lite oftare då bara, det blir färg snabbt! Låt granolan svalna. Förvara granolan i en glas- eller plåtburk i skafferiet.

 

Kommentarer

Postat av: Christer

Publicerad 2015-12-03 19:02:13

Har du tagit bilden så är du duktig fotograf också. I ditt CV kan det stå , duktig: Kock,snickare,trädgårdsmästare, fotograf. Säkert en massa saker till men det får Andras skriva dit.

Svar: Tack. Det var jätte fint vid kursanläggningen så fick en fin bild.
Madeleine

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Är en 25 åring som älskar mat och trädgård. Denna blogg kommer handla om min vardag, om en trädgårdsintresserad sjökock. Delar med mig av mat och bak som jag gör här ombord, hur jag samtidigt försöker odla och sköta två trädgårdar med 40 mils avstånd trots att jag är borta varannan månad.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela